Az M5-ös autópálya felkészült a téli üzemmódra

Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. és az M5 Autópálya Üzemeltető társasága, az A-WAY Zrt. felkészítette karbantartó flottáját a téli üzemeltetésre, amely rendszeres útellenőri szolgálattal készen áll a téli időjárás kezelésére 2021. november 10-től. Az újhartyáni, a kiskunfélegyházi és a balástyai üzemmérnökségeken felkészítették és ellenőrizték a téli üzemeltetésben résztvevő gépeket és adaptereket.

Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. és az M5 Autópálya Üzemeltető társasága, az A-WAY Zrt. a jogszabályokban előírt kötelezettségeiknek megfelelően teljesítik a téli üzemeltetés kapcsán előírt feladatokat. Az autópálya, valamint a karbantartó flotta is készen áll a téli évszakra. A dolgozók oktatása az üzemeltetési szabályzatnak megfelelően megtörtént. 2021. november 10-e és 2022. március 15-e között a folyamatos ügyeleti szolgálat biztosított. Az ügyeleti szolgálat időtartama az időjárás függvényében módosítható.

A téli üzemeltetési időszakban a 156,6 km hosszú autópálya szakasz üzemeltetését speciálisan a télre felkészített gépjárművek segítségével három üzemmérnökség látja el. A síkosság-mentesítést valamint a hó eltakarítását 11 saját, kettős rendeltetésű gépjármű végzi majd az autópályán. Továbbá 6 többfunkciós, sózásra és ekézésre is alkalmas kettős rendeltetésű Unimog, 3 rakodó és szükség szerint további 8 bérelt, kettős rendeltetésű gépjármű segíti az autópálya téli üzemeltetésének ellátását.

Az autópálya burkolatainak síkosság-mentesítésére a mérnökségek felkészültek, sótárolóinkban 5057 tonna nátrium-klorid és 18 tonna kálcium-klorid áll rendelkezésre. Minden mérnökségen 12 órás váltásban 1-1 fő vezetőügyeletes irányítja a szolgálatot, a gépkocsivezetők szintén 12 órás váltásban dolgoznak, míg a diszpécser- és útellenőri szolgálat a nap 24 órájában biztosítja a balesetmentes közlekedést.

A balesetmentes és folyamatos közlekedés érdekében az üzemeltető fokozottan figyeli és ellenőrzi az autópálya állapotát. Rendszeresen végeznek útellenőrzést a teljes úthálózaton, napközben kétóránként, 22 és 6 óra között pedig négyóránként monitorozzák az autópálya állapotát.

A forgalombiztonság növelése érdekében térfigyelő kamerarendszer üzemel, amely a csomópontokban és a pihenőhelyeken folyamatos forgalomfigyelést tesz lehetővé. Az autópálya mentén található meteorológiai állomások 5 percenként automatikusan továbbítják az aktuális időjárási adatokat. Az Országos Meteorológiai Szolgálat 15 percenként frissülő, műholdfelvétellel kombinált felhőképes adatait az üzemeltető társaság az egyes üzemmérnökségekhez tartozó autópálya-szakaszokra vonatkozóan követi. A bajba jutott utazók a két kilométerenként elhelyezett segélykérő telefonokon keresztül kérhetnek segítséget.

A balesetmentes közlekedés mindemellett a közlekedők felelősségteljes magatartásától és a gépjárműveik felkészültségétől is függ. A biztonságos és zavartalan téli közlekedés érdekében kérjük, mielőbb vizsgáltassák át és téliesítsék gépjárműveiket!

Indulás előtt kérjük, tájékozódjanak az Utinform és az AKA Zrt. honlapján található útinformációk alapján, utazás közben pedig ügyeljenek a megfelelő követési távolság és a közlekedési szabályok betartására!

Balesetmentes és biztonságos közlekedést kívánunk!

További információ:

www.aka.hu

Az M5-ös autópályáról

A vállalat 1994-ben írta alá azt a koncessziós szerződést, melyben 35 évre vállalta az M5 autópályához kapcsolódó feladatok ellátását.

A Koncessziós Társaság feladata finanszírozni, működtetni, fenntartani a Budapestet a röszkei határral összekötő 156,5 km hosszú M5-ös autópályát a 17+400 és 173+895 kilóméterszelvények között.

1998 és 2006 között három fejlesztési ütemet követően elkészült az autópálya teljes szakasza.

Először az 1990 előtt épült szakaszok kerültek felújításra, majd új pályaszakaszok épültek. 1997 januárjától kezdte meg a társaság az útdíjszedést, melyet később, az 1998 májusában átadott, Kecskemét-Déltől Kiskunfélegyháza-Délig húzódó pályaszakaszra is kiterjesztett. 2004-ben, az útdíjszedés megszüntetése után, az M5 autópálya bekerült az egységes magyarországi útdíj rendszerbe.

Ezzel párhuzamosan megkezdődött a II. fázis kivitelezése, mely Kiskunfélegyháza és Szeged-Észak között épült meg. Ekkor készült az M43 autópályaszakasz is, ami összeköti az autópályát az 5-ös főúttal. Az átadásra 2005. december 10-én került sor.  A III. fázisban megépült a Szeged-Észak és a röszkei országhatárt összekötő szakasz, melyet 2006. március 11-én adtak át a forgalomnak.

Ez azt is jelentette, hogy a sugárirányú gyorsforgalmi utak közül, az M5 volt a második, mely elérte az országhatárt.

Megszakítás