Május 14-én a különleges bánásmódot igénylő gyermekek támogatásáról szóló előadást tartott a Tanodában Perványi Kamilla gyógypedagógus és Ujházi-Tóth Enikő pszichológus a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kisteleki Tagintézménye szervezésében.
Ujházi-Tóth Enikő pszichológus előadásában a gyermekek személyiség- és érzelmi fejlődésének életkori sajátosságait mutatta be a csecsemőkortól a kamaszkorig, rámutatva a szülők és pedagógusok szerepére ebben a folyamatban. A prezentáció középpontjában az érzelmek felismerése, szabályozása és mások érzéseinek megértése állt – mint a személyiségfejlődés és társas beilleszkedés alapvető feltételei. Az előadó részletesen ismertette, hogyan segíthetnek a felnőttek különböző életszakaszokban: csecsemőknél a biztonságos kötődés, kisgyermekeknél az érzelmek nevesítése, óvodásoknál az empátia és konfliktuskezelés, iskolásoknál az érzelmi tudatosság, kamaszoknál pedig az önállósodás támogatása és a biztonságos háttér megőrzése kerültek fókuszba. Az előadás gyakorlati ötleteket is kínált a szülőknek és pedagógusoknak: érzéskör, nyugi-sarok, légzőgyakorlatok, érzelemkártyák, érzelmi napló, szerepjátékok – mind segíthetik az érzelemkifejezést és szabályozást. Külön figyelmet kapott a magatartási nehézségek és zavarok megkülönböztetése, illetve a prevenció, az érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei. A hallgatóság egy átfogó, szemléletformáló előadást kapott arról, hogyan válhatunk érzelmileg elérhető, elfogadó felnőttekké – ami a gyermekek egészséges fejlődésének egyik legfontosabb kulcsa.
Perványi Kamilla gyógypedagógus előadásában átfogó képet adott a különleges bánásmódot igénylő gyermekek típusairól, sajátosságaikról és támogatásuk lehetőségeiről. A prezentáció három nagy csoportot különített el: sajátos nevelési igényű (SNI), beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN), illetve kiemelten tehetséges gyermekeket. Az előadás ismertette az egyes kategóriák jogi hátterét és diagnosztikai menetét, valamint rávilágított arra is, hogy míg az SNI állapot jellemzően tartós és nem befolyásolható környezeti tényezőkkel, addig a BTMN esetén a fejlődés jelentősen javítható megfelelő támogatással. Kamilla gyakorlati javaslatokat is hozott a pedagógiai támogatásra: több idő és kevesebb feladat biztosítása, egyszerű, egyértelmű utasítások, vizuális megerősítések, strukturált környezet és kiszámíthatóság. Hangsúlyozta a nyugtató sarkok, jutalmazási rendszerek, napi/heti rendkártyák és folyamatábrák jelentőségét is. Külön kitért arra, hogy a pedagógus mindig a gyermek viselkedését értékelje, ne a személyét. Az előadás végén részletes könyv- és segédanyag-ajánló segítette a résztvevőket a további tájékozódásban, gyakorlati alkalmazásban.
Mindkét előadó a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kisteleki Tagintézményében dolgozik (6760 Kistelek, Petőfi utca 9.), ahol több szakemberrel együtt, ingyenes segítséget nyújtanak azoknak a családoknak, akik gyermekük fejlődésében, tanulásában vagy viselkedésében elakadást tapasztalnak. Forduljanak hozzájuk bizalommal beszédfejlődési problémák, tanulási nehézségek, magatartási- vagy szorongásos tünetek, illetve iskolakezdéssel kapcsolatos kérdések esetén. Szakembereik logopédiai, gyógypedagógiai és pszichológiai ellátást, valamint szülői tanácsadást biztosítanak – előzetes bejelentkezéssel. Előzetes bejelentkezés: személyesen vagy e-mailben (csmpsz.kistelek@gmail.com).
Az előadások filmfelvétele a Gémes Eszter Községi Könyvtárban minden érdeklődő számára elérhető.