Világcég lett egy balástyai startup vállalkozás 

A GREMON SYSTEMS Zrt. növényházaknak épít informatikai rendszereket, és a hazai üvegházas kertészeteken kívül a világ tizennégy országában használják a gazdák az érintőképernyős termináljaikat.

A központ balástyai, de Szegeden és Budapesten is vannak irodáik. Ujszászi András a fejlesztéseket fogja össze a cégüknél. A stratégiát alkotja meg, hogy milyen irányban fejlődjenek, milyen új termékeket hozzanak létre. András életének jelentős részében gyermekeik megszületéséig hegymászó volt, a feleségét is ott ismerte meg. Ez megváltoztatta az életét, gondolkodásmódját, és hozzájárult ahhoz, hogy ma egy cég „csúcsra juttatásáért” dolgozzon. 

 

Mikor indult a vállalkozás?

 

– A Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszéke 2011-ben nyert egy pályázatot, amellyel lehetősége volt mezőgazdasági célú szoftver fejlesztésre. Együttműködésre a Nemes-kertészetet keresték meg, amely Bakson, Balástyán és Forráskúton üvegházas paradicsomtermesztéssel foglalkozik. A kezdetektől részt vettem a munkában és akkor már tíz éve a baksi telepet vezettem, ahol a legmodernebb technológiával dolgoztunk. Viszont azt tapasztaltuk, hogy a kertészetbe minőségi munkaerőt nagyon nehéz szerezni és megtartani. Ez szinte mindennapos problémát jelentett. A munkaerő motiválására próbáltunk megoldást találni, és a holland kertészetekben működő munkaidő regisztrációs rendszereket tanulmányoztuk. Ezzel egész napon át nyomon követhetőek a munkafázisok, jobb rálátást biztosít a kertészetben folyó feladatvégzésre, az egyéni teljesítményekre. A részfeladatokban jó munkatársakat jobb bérezéssel ki lehet emelni, ami motiváló erővé válik. Ezek a rendszerek nagyon drágák voltak és éppen az egyetemi megkeresés időszakában kértünk árajánlatot erre a technológiára. Ugyan sikeres volt a kertészet, termálvízzel fűtöttünk, de sokalltuk az árat. Ez egyebe esett azzal, hogy az egyetem informatikai fejlesztéshez kertészeti témát keresett. Javasoltam a szoftverfejlesztéshez a regisztrációs rendszer felépítését. A kutatók elfogadták, hogy az üvegházba kitelepített komplett számítástechnikai rendszer megalkotásán együttműködjünk. A feladatom a program folyamatának definiálása volt az alapoktól kiindulva, és a fejlesztőkkel közösen dolgoztuk ki a működési elvet, ami hármunknak egy évig tartott. Minden folyamatot lemodelleztünk, ami előfordulhat ebben a környezetben. Ez volt a kezdeti szakasz.

 

A fejlesztést követően mikorra lett eladható a termék?

 

– Az érintőképernyős terminál prototípusa 2013-ra készült el, amit tesztelhettünk az üvegházban, majd ugyanebben az évben összehívtuk az országból azokat a kertészeket, akiknek jó lehet. A bemutató után két nagy cégtől érkezett megrendelés. Ez már a kutatók által alapított spin-off cégen keresztül történt, mert addigra a pályázati szakasz lezárult.

A spin-off cégek olyan innovatív kisvállalkozások, amelyeket egy egyetem vagy költségvetési kutatóhely alkalmazottai alapítanak saját kutatási eredményeik piacosítása érdekében. Ezek létrejötte azonban nemcsak a vállalkozói életformára váltó kutatót szolgálja, hanem az anyaintézményét is, amely pluszforráshoz juthat a spin-offok révén. A spin-off vállalkozások számát, életképességét a tudomány, illetve a tudásbázis ipari kapcsolatainak mintegy fokmérőjének is tekinthetjük. A gazdaságban létrejött spin-off cégek egyfajta mutatói lehetnek annak, hogy az adott ország közfinanszírozású kutatói intézményhálózata mennyire képes az ebben a hálózatban létrejött tudást kereskedelmi értékké átfordítani, milyen intenzitású a technológiai transzfer a közszféra és az üzleti szektor között.

Ehhez még 2012-ben alapítottam saját céget a szoftver jogok rám eső része, a saját szellemi termékem értékesítése miatt. Sikerült elérni, hogy a gazdák által pályázható eszközök listájában legyen a termékünk a mezőgazdasági géppályázatoknál, így a kertészetek fél áron tudtak hozzájutni a számítástechnikai rendszerünkhöz. Ezzel 2013-ban megnőtt az eladásunk, körülbelül 80 millió forintos forgalmunk lett a belföldi piacon. A terjeszkedés ezután következett. A bevételeinkből elkezdtünk egy következő fejlesztést, a növény monitoring rendszert, a növények biomassza növekedését figyelő rendszer kidolgozását. Szenzorokra akasztottuk fel a növényeket, és így figyelhettük meg a növekedésüket. Ehhez a fejlesztéshez, a CE tanúsítványokhoz és a cég fenntartásához a befolyó pénzek nem voltak elegendőek, hogy egy olyan terméket fejleszthessünk, ami a világpiacra tud kerülni. A fejlesztés nagy összegekbe kerül, és a fejlesztők díjazása is kiemelkedő minden szakma közül. Ezért a továbblépéshez startup céggé kellett válni. Egy ilyen vállalkozás ismérvei, hogy újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkezik, többnyire termék- vagy üzleti modell innováció jellemzi, és a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzi ki célul, nem csak kizárólag a helyi piacra koncentrál, és befektetőt, kockázati tőkét vonhat be a fejlesztéshez. Ekkor szembesültünk azzal, hogy ez hatalmas feladat.

 

A tőkebevonás után indult meg a nagyobb arányú fejlődés?  

 

– A kockázati-tőke bevonásához 2013 novemberében részvénytársasággá kellett válnunk GREMON SYSTEMS Zrt. néven, mert addig munkafázisonként több cég birtokában voltak a jogok. Az igazgatótanács hattagú, mindenkinek van részterülete, egyenlő arányban hozunk döntéseket és rálátunk mindenki munkájára. A saját területeinken döntés-előkészítést végzünk, és így közösen tudunk elhatározni például egy fejlesztést. Mivel több külföldi kollégánk is van, a kommunikáció angolul folyik, a vállalatirányítási rendszer nyelve is angol.

Egyébként maradt a balástyai központ, ugyanis a térség kedvezőtlen adottságú besorolása miatt az uniós pályázatok kihasználása esetén jobbak a feltételek, de amúgy is mivel garázscégként indultunk, itt raktuk össze az első számítógépes rendszereinket. Vidéki központtal nincs másik startup cég az országban, bár Szegeden és Budapesten szintén van irodánk. A kockázati-tőke bevonását hosszú tárgyalás sorozat előzte meg, ami után több ajánlatot kaptunk, és végül a Wallis Csoport Kockázati Tőkealap-kezelő cégnél maradtunk. Egy év telt el a cégünk átvilágításáig és minden anyag kidolgozásáig, amikorra az első pénzügyi támogatás megérkezett a számlánkra. Lényeges szempont volt a tőkekihelyezés elbírálásnál, hogy a cégünk szervezetszerű felépítése, működése megfeleljen, rendelkezzen egy nagy cég cégvezetési kompetenciájával. Fontos volt ez az időszak, mert felkészülhettünk a nagyobbá váláshoz, és ehhez a tőkelap-kezelőktől is sok segítséget kaptunk. Világpiacra kilépni bármilyen termékkel, mondhatom, nagyon költséges, mire az ötlettől a megvalósulásig minden fázis készen áll. Anélkül nincs lehetőség tőkebevonásra, hogy nagy számú megrendelést is ne tudjunk kiszolgálni. A munka összetett, magas szintű felkészültséget igényel, és jó szakemberekkel kell dolgozni. Így 2015 elején tudtunk nemzetközi piacra lépni. Egy világméretű holland disztribútor céggel kötöttünk megállapodást, exkluzív szerződést írtunk alá a külföldi értékesítés szervezésére. Jól beindult az eladás a világ több országában, de röviddel ezután változás történt a holland cég vezetésében, és nem kezelték kiemelten a termékeink értékesítését, így a forgalom az üzleti tervünknek nem felelt meg, ezért egy év után, az idén februárban a szerződésből kivettük az exkluzív megjelölést. Ezután mi is tudtuk saját magunk szervezni az eladást. Vettünk fel sales munkatársakat Spanyolországban, Lengyelországban, Hollandiában, és a saját alkalmazottakkal azonnal nagyobb lett a forgalom, komoly fellendülés indult. Mostanra a hazain kívül Dániában, Hollandiában, Spanyolországban, Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Szlovákiában, Litvániában, Olaszországban, az USA-ban, Kanadában, Chilében, Mexikóban, Ausztráliában van több száz eladott termékünk. Először külső céggel gyártottuk az első húsz eszközt, és utána áttértünk a saját gyártásra. Jelenleg tizenhat munkatársunk van, és emellett bérlünk a saját szoftver fejlesztőink mellé fejlesztői kapacitást. Egy szoftveren belül több fejlesztői terület van, amelyhez időszakosan több alkalmazott szükséges.

 

Melyek a legfontosabb tényezők a világméretűvé váláshoz?

 

Nagyon fontos egy világméretű cég esetében, hogy a pénzügyi vezetés nagyon jól működjön elsősorban az eladás lebonyolítása és a gyártáshoz sok országból szükséges több száz alkatrész beszerzése miatt. Továbbá az Általános Szerződési Feltételek kidolgozása kiemelt, ami mindenütt elfogadható és kontinensenként, országonként változó. Ezt nemzetközi jogász cégekkel készíttetjük el minden újabb országban történő eladás előtt. A termékeknek van licenszdíja és éves szervizdíja, amit pénzügyileg is figyelemmel kell kísérni. Egyébként minden eladott eszközünkkel online kapcsolatban vagyunk, így innen Balástyáról tudjuk javítani szoftver probléma esetén, de ha a hardver javítása szükséges, akkor csomagban feladás után is itt javítjuk vagy cserekészüléket küldünk. Lengyelországban például olyan nagyszámú az értékesítés, hogy ott saját szervizes munkatársunk lesz, akit most keres nekünk egy lengyel fejvadász cég, de az itteni munkatársaink is hetente járnak ki.

A szakmai színvonal tartásához hozzájárul, hogy kiállításokon, szakmai fórumokon veszünk részt a világ országaiban. Nemzetközi szintű, több nyelvű, igényes weblap tervezése folyik, amelynek egységes a megjelenése a szórólapjainkkal és más nyomtatott anyagokkal, amelyek tervezését külön cég végzi, de nyomtatása egyébként szintén balástyai kis nyomdában készül Krasznai Zoltánnál.

Azt már európai szinten a kertésztársadalomban elértük, hogy a nagy nevek között, ha a GREMON SYSTEMS nevet említik, tudják, mivel foglalkozunk, és ezen a piacon a meghatározó cégek is tudják, hogy van egy cég Magyarországon, amelyet komolyan számításba kell venni. Ennek időnként a hátrányait is tapasztaljuk egy-egy árversenynél. Egyébként vannak olyan termékeink, amelyek például a nagyobb cégeknek nincsenek.

 

A GREMON SYSTEMS Zrt. mellett a Nemes-kertészetben is folytatja a munkát?

 

– 2015. szeptemberében 15 év után jöttem el a Nemes-kertészetből, amikor már látszott, hogy egy főállás mellett már nem lehet vinni a saját vállalkozást. Az egész ötlet, és az, hogy ezekkel a dolgokkal foglalkozhattam, annak köszönhető, hogy a Nemes-kertészetben innovatív volt a vezetés, a tulajdonos ifj. Nemes János, akivel együtt dolgoztam, hogy mindig a legújabb technológiához, annak az ismeretéhez fértünk hozzá. Ezeket tovább tudtam gondolni. Rengeteget tanultam ott az elmúlt években, mert mindig érdekelt a fejlesztés. Nagyon sokat utaztunk kiállításokra Európába és a világ országaiba, így tudtam, hol milyen technológiával dolgoznak a gazdák a kertészetekben. Az egész továbblépést elsősorban ennek köszönhetem.

« A 8 »
Megszakítás